Sadri Alışık En İyi Filmleri

Yeşilçam’ın unutulmaz aktörlerinden biri olmasının yanında tiyatroda da iz bırakan Sadri Alışık, uzun yıllar tiyatro ve resim ile ilgilendikten sonra Yeşilçam’a ilk adımını 1945 yılında rol aldığı Günahsızlar filmi ile atar. Yeteneği ve sempatisiyle kısa sürede izleyicinin gönlünü kazan Sadri Alışık, hayata gözlerini yumduğu 1995 yılına kadar yüzlerce filmde rol alarak, gelecek nesillere Türk sinemasının ne denli kaliteli filmler ortaya çıkartabileceğini birçok kez ispatlar.

Yeşilçam'ın usta oyuncusu Sadri Alışık, gelecek nesillere yüzlerce yapıt bırakmıştır.

“Ölümünden sonra sinema ve tiyatro dünyasındaki sevenleri Alışık’ın adının yaşatılması adına Sadri Alışık Sinema ve Tiyatro organizasyonu adı altında her sene ödül  törenleri düzenleyerek Sadri Alışık’ın felsefesinin genç nesillere aktarılmasında büyük rol oynar.”

Sadri Alışık En İyi Filmleri

Şüphesiz sinema dünyasına yüzlerce film miras bırakan Sadri Alışık’ın filmleri içerisinde “Sadri Alışık en iyi filmleri hangileridir ? sorusunun yanıtını vermek hayli zordur. Buna rağmen; Sadri Alışık filmleri içerisinde gerek senaryosu gerekse de Alışık’ın oyunculuğu ile ön plana çıktığı filmlerden bahsetmek mümkündür. Usta oyucunun hayatından kısaca bahsettikten sonra Sadri Alışık en iyi filmleri kapsamında değerlendirdiğimiz filmleri sıralamaya başlayabiliriz.

Ah Müjgan Ah 

“Yönetmen koltuğunda Mehmet Dinler’in oturduğu 1970 yapımı Ah Müjgan Ah filminde Sadri Alışık’a başrollerde Esen Püsküllü ve Salih Güney eşlik eder. Özellikle filmin sonunda Sadri Alışık’ın okuduğu şiir ve bu tirad esnasında gösterdiği yetenek büyük beğeni toplayarak filmin hafızalara kazınmasını sağlama noktasında önemli bir rol oynar.”

Filmin isminde de anlaşabileceği gibi Müjgan isminde bir kız ile fakir Hüsnü’nün hikayesini anlatan bu filmde, Hüsnü’nün bitmeyen sevdası, sahildeki çay bahçesinde gazoz içerken kurduğu hayaller Yeşilçam’ın romantik filmlerde ulaştığı noktayı görmek açısından önemlidir.

Semtimizin bir tanesiydi müjgan.
Saçları sırtına kadar sırma sırma dökülür
Elleri ufacık, gözleri dört defa lacivertti.
ve de her ne hikmetse o da bana gönüllüydü.
Öyle bir sevdim ki müjganı, dünyamı şaşırdım,
haddimi bilemedim, evleniriz gibi geldi bana.

Sana Layık Değilim 

1966 yılından yayına giren ve yönetmen koltuğunda Osman Fahir Seden’in oturduğu, Sadri Alışık’a partner olarak Türkan Şoray’ın yer aldığı film, Yeşilçam’ın iki yıldızının sergilediği harika oyunculuğun yanında işlediği “Sevgiyi ifade edememe” kavramı ile Sadri Alışık en iyi filmleri içerisinde yer almayı şüphesiz hak eden bir yapıttır. Filmin özeti niteliğinde olan gönül davası üzerine anlatımında Alışık’ın içtenlikle ifade ettiği hikaye, yıllar geçmesine rağmen filmin popülaritesini korumasındaki en önemli etkenlerden biri olarak ifade edebilir.

“İşin altın devri o zamanlar. Biz de hızlıyız ha. Otel önü, Galata rıhtımı, hepsi bizde. Ne kadar seyehat şirketi varsa çivilemişiz. Kemiğin yağlısı önce bize düşüyor. Allah inandırsın, gün oluyor yevmiye yüzü buluyor. Biz de önce façaları düzelttik, Hani tanımayan görse o sosyete teomanlarından erdinçlerinden biri zannedecek. E ne de olsa gençlik, delilik, sonra bekarız da.”

Serseri

Yönetmen koltuğunda Nuri Ergün’ün oturduğu ve senaryosunda Safa Önal’ın dokunuşlarını taşıyan 1967 yılı yapımı Serseri filmi, yaşamını serserilik yaparak başı boş geçiren Kazım’ın(Sadri Alışık), mahalleye yeni taşınan güzeller güzeli Zeynep’e(Sema Özcan) olan duyguları etrafında gelişir. Sadri Alışık en iyi filmleri içerisinde yer alan fimlerin tümünde olduğu gibi Serseri filminde de Alışık’ın tirad sayılabilecek bir sahnesi filme damga vurur. Ölüm üzerine verdiği ince nüanslar ile izleyiciyi duygusal bir filmden uzaklaştırarak bir an olsun yaşamlarını sorgulamalarını sağlayan Sadri Alışık’ın filmdeki oyunculuğu büyük beğeni toplamıştır.

“İyi ya, mademki hepimiz günün birinde çekip gideceğiz, o halde bunca matem, bunca kahır niçin ? Sizinkisi matem değil zaten, korku, korku… Hayat demek, ölümü beklemek demektir. Az çok hepimiz denizi, yıldızları, ağaçlar işte falanları filanları göreceğiz, birçok şeyin tadına bakacağız, sonra da ister istemez gidiyorum elveda şarkısını söyleyeceğiz…”

Turist Ömer

Türk sinemasına damga vuran karakterlerin başında gelen Sadri Alışık’ın hayat verdiği Turist Ömer karakteri, verdiği yanpiri selam ile Türk milletinin hafızalarında şüphesiz yer etmiş bir sinema karakteridir. Sinemaseverlerin karşısına ilk olarak “Helal Olsun Ali Abi” isimli film ile çıkan Turist Ömer karakteri, ilerleyen dönemlerde filmin yönetmeni Hulki Saner’in Sadri Alışık’a, “Turist Ömer karakteri ile Türk sinemasına damga vurmaya ne dersin ?” teklifinden sonra yer aldığı filmlerde ana karakter haline gelir ve sinemaseverler tarafından aradan yıllar geçmesine rağmen beğeniyle takip edilen film serileri içerisinde yer alır.

 

Ah Güzel İstanbul

1966 yılında Yeşilçam izleyicisi ile buluşan, yönetmen koltuğunda Atıf Yılmaz’ın oturduğu Ah Güzel İstanbul filminde Sadri Alışık’a, Erdal Özyağcılar, İhsan Yüce ve Ayla Algan gibi Yeşilçam ile özdeşlemiş isimler eşlik eder. İstanbul’a şöhret hayalleriyle gelen Ayşe’nin dramatik hikayesinin işlendiği film, her ne kadar yıllar öncesinde beyaz perdeye aktarılmış olsa da kurgusu, İstanbul tasviri ve sosyolojik göndermeleri ile izlenmesi ve hayli dikkatli tahlil edilmesi gereken bir yapıttır. Senaryonun yanı sıra Sadri Alışık’ın Haşmet karakterini tüm yönüyle özümsemesi de şüphesiz Ah Güzel İstanbul filminin Sadri Alışık en iyi filmleri içerisinde yer almasını sağlayan etkenlerdendir. Özellikle Sadri Alışık’ın siyah beyaz filmlerini seven nostalji meraklıları için Ah Güzel İstanbul filminin ayrı bir yere sahip olduğunun altını çizmek gerekir.

Menekşe Gözler

Yönetmen koltuğunda en iyi Yeşilçam aşk filmleri içerisinde gösterilen Selvi Boylum Al Yazmalım ve daha nice unutulmaz eser ile adından söz ettiren Atıf Yılmaz’ın oturduğu Menekşe Gözler filmi, ömrü boyunca gönlündekini kaybetmiş bir adamın dramatik hikayesini konu edinir. 1969 yılında beyaz perdede izleyici ile buluşan filmde Sadri Alışık’a Fatma Girik (Serap), Erol Büyükburç (Erol) ve Pervin Par eşlik ederken, Sadri Alışık’ın hayat verdiği karakterin isminin tüm film boyunca gizlenmesi ve bu karakterin adının izleyiciye bırakılması yönüyle Menekşe Gözler’in özelde Sadri Alışık filmleri genelde ise Yeşilçam’da farklı bir tarz taşıdığını söylemek mümkündür.

Menekşe Gözler, dramatik yönüyle en iyi Sadri Alışık filmler içerisinde gösterilir.

Filmde, gazinoda çalışan iki arkadaşın aynı kıza aşık olması, Sadri Alışık etkisiyle izleyiciye aktarılır. Tabii film bütününe bakıldığında oyuncuların tümü bu dramı başarıyla yansıtması dolayısıyla alkış toplamış fakat Sadri Alışık’ın yıllardır beklediği yüreği, şarkılardaki kadını uykusuz gecelerde sevmesi, sinemaseverlerin hafızasına kazınmış, Menekşe Gözler’in en iyi Sadri Alışık filmleri içerisinde yerini almasında büyük rol oynamıştır. Serap’ın (Fatma Girik), Sadri Alışık’ı yani isimsiz karakterimizi bir abi, bir baba gibi sevmesi, şarkılarda beklediği kadını arayan adamın yüreğini yakmış, bu yangın ise şarkılarda deyim yerindeyse feryat etmiştir.

“Senin bana verdiklerini de istiyor musun ? Onları geri veremem… Elimde değil… Sıcacık bir şeydi, elle tutulmayan, hissedilen sadece… Yürek çarpıntısı gibi… Yürek çarpıntısı nedir bilir misin ?”

Şaka İle Karışık

Tophane’de serseriler arasında başlayan ve hayatı boyunca ‘ofsaytta kalmış’ bir adamın hikayesinin anlatıldığı Şaka İle Karışık filminin yönetmen koltuğunda, Bekçiler Kralı, Devlerin Aşkı ve Cüneyt Arkın filmleri içerisinde romantizm yönünün ağırlıklı olması ile ön plana çıkan Vahşi Gelin filmlerinin de yönetmeni olan Osman Fahir Seden oturur. 1965 yılında Türk sinemasına kazandırılan Şaka İle Karışık’ta Sadri Alışık’a (Ofsayt Osman), Filiz Akın (Şarkıcı Filiz), Ajda Pekkan (Ayla) ve Hulusi Kentmen (Anlatıcı) eşlik eder. ‘Bu da mı gol değil be ?’ repliği ile hafızalara kazınan film, yaşamı boyunca takdir görmemiş, bir aferin bile işitmemiş Ofsayt Osman’ın dramatik hikayesi ile Sadri Alışık filmleri içerisinde özel bir yere sahiptir.

Darıldın mı Cicim Bana 

Darıldın Mı Cicim Bana filmi, senaryosu ve müziği ile ön plana çıkan bir yapıttır.

Senarist Bülent Orhan’ın kaleminden çıkan ve yönetmenliğini birçok Sadri Alışık filminde olduğu gibi Atıf Yılmaz’ın üstlendiği film, 1970 yılında beyaz perdede gösterime girmiş, eğlence ve dramın bir arada işlediği senaryosunun yanı sıra müziği ile de hafızalarda yer etmiştir. Darıldın Mı Cicim Bana filmi en basit ifadeyle; Yasemin adındaki sevdiğinin peşine düşen Erol’un (Yusuf Sezgin) yolunun Osman (Sadri Alışık) ile kesişmesi neticesinde eğlenceli bir hikayenin ortaya çıkması olarak tarif edilebilir. Klasik Yeşilçam yanlış anlaşılmaları ve eğlencesi ile izleyicinin yüzünde hoş bir tebessüm bırakan film, müziği ve oyunculuk yönüyle en iyi Sadri Alışık filmleri kapsamında yer almıştır.

Şüphesiz Türk sinemasından yüzlerce eser armağan eden usta oyuncu Sadri Alışık’ın en iyi filmleri olarak değerlendirilebilecek yapıtlar içerisinde birçok film daha yer alabilir. Burada yer alan filmler, gerek beyaz perdeye yansıtıldıkları dönemde gerekse de günümüzde izleyiciler tarafından hala ilgi görüyor olması ile bir adım öne çıktığından dolayı Sadri Alışık en iyi filmleri başlığı altında toplanmıştır.

“Usta oyuncunun gelecek nesillere armağan bıraktığı bu değerleri filmler için siz değerli takipçilerimize şimdiden iyi seyirler dileriz :)”

1 geri izleme / bildirim

  1. En İyi Yeşilçam Aşk Filmleri | Kitap ve Film Özetleri

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*