Öğretmen Kemal Filmi ve Oyuncuları

Üzerine eğildiği konu itibariyle en iyi Cüneyt Arkın filmleri içerisinde gösterilen Öğretmen Kemal filmi, Başöğretmen Mustafa Kemal Atatürk’ün ilkelerini özümsemiş ve genç beyinleri aydınlık yarınlar için hazırlamayı kendine amaç edinmiş bir öğretmenin, Cumhuriyet’in ilk yıllarında bu hedefini gerici bir köyde gerçekleştirmeye çalışmasının beyaz perdeye aktarılmasıdır.

Öğretmen Kemal Filmi

 1981 yılında izleyici ile buluşan ve yönetmen koltuğunda Remzi Jöntürk’ün oturduğu Öğretmen Kemal filmi, kurgusu itibariyle; Karalar Köyü’nde eğitim seferberliğini başlatma amacı yolunda canını feda eden Kemal Öğretmen’in mezarı başında başlar ve Kemal Öğretmen’in bu hazin hikayesi tarih yaprakları geriye doğru çevrilerek anlatılır.

Başöğretmenin emri ile ülke genelinde başlatılan eğitim seferberliğinde yer alan öğretmenlerden biri olan Kemal, tam anlamıyla idealist ve bir toplumun muasır medeniyetler seviyesine ulaşmasının en önemli yollarından birinin eğitim olduğuna inanan bir öğretmendir. Öğretmen Kemal filmi, Cumhuriyet’in ilk yıllarında kırsal kesimde yaşayan halkın eğitime, öğretmene ve yeni dünyaya bakışını sembolize etmesi açısından hayli önemli ve üzerinde durulması gereken bir filmdir. Bu açıdan bakıldığında Öğretmen Kemal filminin sinemanın temel unsurları içerisinde yer alan; oyunculuk, senaryo, ses, ışık, ortam vb. öğeler kapsamında değerlendirilmesinden ziyade filmin, dönemin kırsal toplumunu tasvir etmesi ve Cumhuriyet’in kurucu kadrolarının karşı karşıya kaldığı sorunların küçük de olsa bir kısmını göstermesi yönlerinin ön plana çıkartılması gerekir.

En iyi Cüneyt Arkın filmleri içerisinde yer alan Öğretmen Kemal, idealist bir öğretmenin hikayesini konu edinir.

Filme geri dönecek olursak, Şerif Hoca ve Dayı Bey’in baskısı altında gericiliğie mahkum edilen Karalar Köyü’nde, okul yapılması ve eğitime başlanması noktasında Kemal öğretmene destek olanlar yalnızca Gazi Dayı ve köyün eğlencesi Çayır Mustafa’dır.

Şerif Hoca’nın ‘Çocuklarınızı dinsiz ve asi yapacak, çocuklarınızı okula göndermeyin, bu adamı köyden kovun.’ söylemlerine karşın bir okul yaparak öğrencilerine alfabeyi öğretmeye başlayan Kemal öğretmen, bu sırada köyün eşkiyası Duran Ali ile tanışık olacaktır. Şüphesiz filmde özellikle üzerinde durulması gereken birkaç sahne vardır. Bunlardan ilki; öğrencilerin ilk dersinde sonra Kemal öğretmenin sınıfın başköşesine asılmış olan Atatürk resmine dönerek, gözleri yaşlı bir şekilde başöğretmene eğitim seferberliğinin başladığını söylemesidir. Bir diğer sahne ise; Kemal’in, Atatürk’ün ölümünü haber alması ve yalnız kalarak dağlara karşı feryat etmesi olarak izleyicinin hafızasında kalmıştır.

Şerif Hoca ve Dayı Bey’in sürekli baskısına rağmen mesleğinin gereklerini yerine getirmeye çalışan Kemal’e atılan çirkin iftira, köylünün Kemal’i linç etmesine ve öldürmesine sebep olmuştur. Duran Ali, sevgilisi Ayşe’nin başına gelenleri haber aldığında gerçek suçluların kim olduğunu araştırmaya başlar ve bu araştırma sonucu Dayı Bey ile ortağından Kemal ve Ayşe’nin intikamını alır.

Bizim bakış açımızdan Öğretmen Kemal filmi, basit bir Yeşilçam filmi olmaktan ziyade, ışık tuttuğu sorunlar ve sosyolojik dokunuşları ile yalnızca sinemaseverlerin değil, Türk toplumunun izlemesi ve üzerine kafa yorması gereken bir filmdir. Burada temel nokta; toplumu gericiliğe mahkum eden insanlara rağmen aydınlık yarınlar için canını ortaya koyabilecek Kemal’lerin olduğu yorumudur. Sinema sanatı açısından bakıldığında ise Cüney Arkın, Kemal öğretmen rolünü tam anlamıyla özümsemiş ve hiçbir açık nokta bırakmayacak şekilde oynamıştır. Cüneyt Arkın’ın sahip olduğu dünya görüşünün, Öğretmen Kemal karakterini canlandırması noktasında işini kolaylaştırdığı görüşünü de eklemek gerekir.

İlk yorum yapan olun

Bir yanıt bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


*